Paniek. Iets om over na te denken


Ineens was het er. Vannacht. Dat geluid. Heel hard.

En toen daarna paniek. Wat is het, waar komt het vandaan.

Vannacht om 3 uur ging de rookmelder af op de kamer van mijn oudste zoon.  Midden in de nacht hoor je ineens dat geluid en zit gelijk rechtop in bed. Niet alleen ik maar ook mijn zoon. Hij riep me gelijk. Terwijl ik naar zijn kamer ging en keek of alles in orde was werd ook mijn jongste zoon wakker en riep wat er aan de hand was. Ik heb de rookmelder van het plafon gehaald en de batterij eruit getrokken. Rust.

Terwijl de herrie stopte was ook de paniek weg. We wisten allemaal wat het was, en we merkte ook allemaal dat er niks aan de hand was. Waarschijnlijk is de batterij van de rookmelder gewoon leeg geweest.

 

Paniek is een emotie die niet prettig is. Je hebt een gevoel van angst. Wat is er, wat gebeurt er, wat moet ik doen. 

Wat kan je doen aan paniek?

Er zijn kinderen en jongeren maar zeker ook ouders die last hebben van paniek. De een heeft hier een beetje last van als er iets engs gebeurt of hij even niet goed weet wat hij moet doen. 

Sommige mensen hebben heel heftig last van paniek. Dit noem je een paniek aanval. Zo’n aanval word vaak veroorzaakt door je eigen gedachten en gebeurtenissen uit het verleden.  Wanneer jij bijvoorbeeld vroeger een ongeluk hebt meegemaakt waarbij je gewond bent geraakt en je ziet later een ongeluk gebeuren dan gaan je gedachten terug naar toen jij gewond in je auto zat. Op dat moment kan het zijn dat je die situatie weer opnieuw beleefd en raak je in paniek. Je hartslag gaat heel snel, je gaat zweten, je ademhaling wordt onregelmatig en je gedachten blijven terug gaan naar dat moment van het ongeluk.

Wanneer een kind faalangst heeft of heel erg onzeker is kan hij ook in paniek raken wanneer hij bijvoorbeeld een spreekbeurt of presentatie moet houden voor de klas. Of wanneer een leraar dat kind de beurt geeft. Hij begint te zweten, zijn hartslag gaat omhoog, hij begint te stotteren en komt niet meer uit zijn woorden. Er ontstaat paniek. Dit komt door de gedachten die dit kind heeft. Ik kan het niet, ik weet het antwoord niet, iedereen kijkt naar mij, ik wil hier weg.

Hoe help je je kind bij paniek.

Vannacht zei ik tegen mijn jongens dat er niks aan de hand was en dat de batterij van de rookmelder waarschijnlijk leeg was. 
Ik sprak ze dus rustig toe en vertelde wat er aan de hand was. 

Dit is hoe je je kind kunt helpen. Je spreekt hem rustig toe. Ik zie dat je het heel spannend vind. 
Geef positieve dingen om over na te denken aan je kind zodat de gedachten die voor de paniek zorgen minder worden. 

Vertel je kind rustig adem te halen. Haal diep in door je neus en rustig uit door je mond. Zo zorg je dat de ademhaling en hartslag weer normaal worden. 

Heeft jouw kind vaak last van paniek of faalangst?

Hoe fijn zou het zijn wanneer je kind zijn eigen gedachten kan sturen. Dat de paniek minder wordt en de faalangst niet steeds de kop op steekt. Tijdens mijn 1 op 1 traject ga ik jouw kind stapje voor stapje leren hoe hij hiermee omgaat en hoe hij zelf die paniek in de hand kan houden. 
We behandelen onder anderen de kracht van de gedachten en leren ontspannings- en ademhalingsoefeningen. 

Neem nu vrijblijvend contact op voor meer informatie over het 1 op 1 traject

Terug naar berichten